KFCT ging op bezoek bij haar sponsor Garage Barto. Joris Bartholomeeusen runt samen met zijn broer en ouders de Opel garages in Hoogstraten en Turnhout en ontvangt ons hartelijk op de Everdongenlaan in Turnhout.
Sponsor in de kijker: Garage Barto
Garage Barto bestaat meer dan 20 jaar. Kan je ons iets meer vertellen over het ontstaan van de garage?
Onze Opel garage werd 25 jaar geleden in Hoogstraten opgericht door mijn ouders. Zij verdeelden toen al zowel nieuwe als tweedehandswagens.
In 2008 openden we een tweede garage aan de Parklaan in Turnhout. Omdat we meer ruimte nodig hadden voor ons groot aanbod stockwagens zijn we 6 jaar later verhuisd naar onze huidige locatie op de Everdongenlaan. De visibiliteit is hier iets minder, maar de ervaring van de laatste jaren leert ons dat potentiële kopers eerst gebruik maken van de digitale snelweg om de wagen van hun dromen te zoeken en samen te stellen en daarna de garage bezoeken voor een aankoop.
Met onze 2 garages proberen we de Noorderkempen te bedienen.
Zien jullie in de autoverkoop bepaalde evoluties door de jaren heen?
Tot 10 jaar geleden bekeken de mensen reclamefolders of reclame op TV, en bezochten ze 4 à 5 garages van verschillende merken voor ze een aankoop deden. Nu doet men vaak het vooronderzoek op het internet. Mensen zijn daarom al goed geïnformeerd en weten perfect wat ze willen. Ze bezoeken nog 1 of 2 garages voordat de aankoop wordt gefinaliseerd. De showroomtrafiek is daardoor de laatste 10 jaarsterk verminderd,terwijl de verkoop wel is gestegen.
Sinds 1 september is de nieuwe verbruiksnorm van kracht. Daarnaast verandert er vanaf 2020 heel wat op het vlak van autofiscaliteit. Dat zijn belangrijke evoluties. Hoe spelen jullie daar op in?
Er is al heel wat veranderd. De verbruiksnorm heeft er voor gezorgd dat de meting van CO2 en het brandstofverbruik realistischer geworden is, en dat is positief. Vroeger stond er een brandstofverbruik in de folder van de constructeur, maar dat weerspiegelde helemaal niet het realistische verbruik omdat de test al 15 jaar oud was. Nu is er een nieuwe test ontwikkeld die veel realistischer is.
Tegen 2020 gaat men kijken naar CO2 uitstoot. Elke constructeur moet proberen om CO2, en dus ook verbruik heel hard naar beneden te halen.
Wat is nu de contradictie? Benzine wordt op dit moment erg gestimuleerd, maar een dieselwagen heeft gemiddeld 15 à 20% minder uitstoot dan een benzinewagen. Dus tegen 2020 wordt een diesel wagen terug aantrekkelijker dan een benzinewagen.
Dat stimuleren van benzine- of dieselwagens is eigenlijk een slinger die van hier naar daar gaat en vaak samenhangt met de politiek.
De ontwikkeling van elektrische wagens zal daarin ook belangrijk zijn. Alleen gaat er tegen 2020 nog niet voldoende capaciteitzijn om deze in grote hoeveelheden te verkopen. Ze worden ook nog minder verkocht omdat de prijs van een elektrische wagen noghoog ligt tov de benzine- en dieselwagens. In de luxemerken zoals Tesla ligt dit anders. Maar daar gaat het vaak over een ander budget.
Aan hybride wagens wordt bij Opel gewerkt, die komen eraan. En vanaf volgend jaar zullen er ook, naast de Opel Ampera die we op dit moment hebben, meer elektrische wagens beschikbaar zijn in het kleinere, compacte segment zoals Corsa en dan zal er wel meer verkocht worden.
Jullie hebben hier een grote garage en mooie toonzaal. Waarom moeten klanten nog kiezen voor garage Barto?
Barto is een echt familiebedrijf. Mijn ouders, broer en ik zijn echt actief in het bedrijf, d.w.z. dat we ook midden tussen onze medewerkers en klanten staan. We kiezen voor een persoonlijke aanpak bij onze klanten. Maar ook bij onze medewerkers. Dat maakt bijvoorbeeld dat er een heel klein verloop is bij ons personeel, wat een grote troef is. Klanten die een auto willen kopen ontmoeten steeds dezelfde verkopers en ook onze mensen in de ateliers hebben heel veel ervaring met het merk. Dat zorgt voor vertrouwen.
Een 2e troef die we als Garage Barto naar voor schuiven is het grote aanbod aan direct beschikbare wagens. We hebben altijd een grote stock omdat we de laatste jaren merken dat klanten juist daar naar op zoek zijn. We leven in een tijdperk van online shoppen. We plaatsen ’s avonds een bestelling en het artikel wordt de volgende dag al geleverd. Klanten willen dit ook graag met een nieuwe wagen. Waar vroeger een auto echt op ‘maat’ van de klant samengesteld werd en die dan 2 maanden later geleverd werd, opteren klanten nu vaker voor een stockwagen. Ze willen niet meer wachten. Een bijkomend voordeel is dat een stockwagen ook vaak iets goedkoper is. We proberen steeds om 100 à 150 nieuwe wagens en 100 à 150 tweedehandswagens op stock te hebben.
Wat is jullie toekomstvisie?
Met onze verhuis naar de Everdongenlaan hebben we al ingespeeld op de toekomstvisie van de constructeurs. De trend zal zijn om nog meer te centraliseren. In plaats van in elk dorp een dealer te hebben zal er een beperkter aantal dealers zijn. Deze zijn dan wel groter en hebben de mogelijkheid om meer wagens in stock te hebben.
Wat is jullie connectie met KFCT?
Gezien enkele van onze medewerkers fervent supporter en vrijwilliger zijn van KFC Turnhout, zijn we mee in jullie verhaal gestapt. Toen FC Turnhout opgericht werd zijn wij direct mee op de kar gesprongen. Wij hebben dus mee aan de wieg gestaan van FC Turnhout, toen al als hoofdsponsor. Ondertussen is FC Turnhout terug KFC Turnhout geworden en serieus gegroeid. Dat maakt dat er nog andere hoofdsponsors bij gekomen zijn.
Hebben jullie nog een raad voor onze club?
Op organisatorisch vlak vind ik dat jullie dat heel goed doen. Er worden verschillende events georganiseerd voor zowel sponsors als de overige supporters. En mensen worden ook echt gestimuleerd om hier naartoe te komen. Ook de branding van de club komt heel professioneel over.
Dankjewel Joris voor de hartelijke ontvangst en het aangename interview en hopelijk tot gauw op één van onze events!