Sponsor van de maand januari: Sigmund

Hamer of bal, alles draait rond mensen

INTERVIEW MET GUY OOMS, BEZIELER VAN COMMUNICATIEBUREAU SIGMUND EN SPONSOR VAN KFC TURNHOUT

Veel mensen kennen Guy Ooms als de communicatiemanager van KFC Turnhout. Met Guy heeft onze club een echte vakman binnengehaald want doordeweeks leidt en bezielt hij communicatiebureau Sigmund, dat kantoor houdt aan de Bredabaan in Schoten. Een gesprek met een warm en wakker man. 

 

 

Blauw-wit: Guy, wat is er zo bijzonder aan Sigmund?

 

Guy Ooms: “Sigmund is geen reclamebureau. Ik heb in de reclame gewerkt, maar dat is niet mijn wereldje. Reclame focust vooral op slogans, producten en diensten. Mijn bedrijf, Sigmund, heeft een andere insteek. Een ondernemer wil niet zozeer een product of dienst verkopen, maar iets met zijn leven aanvangen. Als hij succesvol is en medewerkers in dienst kan nemen, dan komen die mensen niet omdat ze zijn product zo fantastisch vinden, maar omdat ook zij een project hebben. En klanten kopen een product of dienst - bewust of onbewust - omdat ze denken dat ze er beter van zullen worden. Zelfs iets kleins, tandpasta of zo, koop je niet om die tube te hebben, maar omdat je je gezond wil voelen, en omdat je met je frisse adem en je glimlach goed onder de mensen wil komen. Kortom, ook in business draait alles rond mensen. Materiële dingen en geld zijn belangrijk, maar het zijn vooral manieren om je goed in je vel te voelen, en om geliefd of bewonderd te worden door anderen.”

 

Guylogo A Fa02
2014 08 26 10.00.32

Blauw-wit: Sigmund gaat op zoek naar de mensen achter een bedrijf?

 

Guy Ooms: “Precies. Het volstaat niet een gegeerd product of dienst op de markt te brengen. Als ondernemer moet je proberen om je medewerkers, aandeelhouders en klanten te bezielen, zodat zij allemaal ambassadeurs worden van wat jij als bedrijf voor hen betekent. Dat doe je vooral via communicatie. Samen met het management en de medewerkers zoekt Sigmund het echte verhaal, de dingen die mensen in een bedrijf trots maken. Het antwoord vertalen we samen in de bedrijfscommunicatie.”

 

Blauw-wit: Wie zijn jullie klanten?

 

Guy Ooms: “Dat gaat van industriële bedrijven, designbureaus, computerfirma’s tot sportkleding. Wij werken zowel voor de grote namen als voor KMO’s en kleine bedrijfjes in zowat alle sectoren. Die verscheidenheid is leerrijk. Ik doe dit al meer dan 20 jaar en zie dat grote ondernemingen veel kunnen leren van kleinere firma’s, en andersom. En net doordat Sigmund met die verschillende bedrijven omgaat, kunnen we beter inspelen op wat ondernemers, klanten en medewerkers willen. Veel managers staan op en gaan slapen met hun bedrijf. Dat is fantastisch, maar het is niet genoeg. Je kent het spreekwoord: als je enige gereedschap een hamer is …”

 

Blauw-wit: … dan zie je overal spijkers.

 

Guy Ooms: “Ja. Veel bedrijven staren zich blind op hun hamer en de spijkers die ze daarmee kunnen inslaan. Ze zijn daar ingerold, vaak vanuit een technisch-commerciële benadering. Dat product is een eigen leven gaan leiden, ze zijn altijd met die hamer in de weer geweest en zo riskeer je de essentie uit het oog te verliezen. Bij elke tik rinkelt de kassa, tot er geen spijkers meer zijn, iemand goedkopere hamertjes aanbiedt, of een mooier verhaal over hamers vertelt. Wij zeggen: wacht even, wat betekent die hamer voor jou, voor je medewerkers, je aandeelhouders, je klanten? Wat wil je betekenen in het leven van alle mensen die met je product of bedrijf te maken hebben? Hoe moeten jullie naar buiten en met elkaar communiceren om het verhaal levendig te houden in een markt die voortdurend verandert? Via training, coaching en workshops gaat Sigmund op zoek naar manieren waarop onze klanten kunnen leren denken en communiceren vanuit mensen.”

 

Blauw-wit: En dan volgt de rest vanzelf?

 

Guy Ooms: “Vaak wel, ja. In het voetbal is dat trouwens ook zo. Geld bepaalt niet alles. Kijk, maar naar Chelsea … En andersom hoeven kleine budgetten geen onoverkomelijke hindernis te vormen voor succes. Als een club erin slaagt om een team te creëren waarvan de spelers en de staf voor elkaar door het vuur gaan, dan slaan de vonken over op het voetbalspel. Zo kunnen clubs boven hun voorspelde niveau uitstijgen. Ook in voetbal gaat het niet om het hamertje, of het balletje dan. Het gaat om beleving, enthousiasme, samen een goede tijd beleven, in iets geloven en daar honderd procent voor gaan. De fans en de sponsors zíen dat, zelfs als er af en toe verloren wordt. Als het heilig vuur aanwezig is, gaat er iets broeien, gaat er iets zinderen rond zo’n club, hangen er “positive vibes” in de lucht. De communicatie moet die vibes voelen, benoemen en versterken, mond tot mond of via de media. De klanten van een voetbalploeg - de supporters rond het veld, of thuis voor de tv als de club hogerop geraakt – moeten samen met de spelers, het bestuur en de medewerkers een “verhaal” delen, waarin ze moeten blijven geloven om het levendig en relevant te houden. Als dat lukt, volgt het succes vanzelf, net als in het bedrijfsleven.”

 

Blauw-wit: Stof tot nadenken! Bedankt, Guy en veel succes met Sigmund!

 

Interview: Marc Geenen

Over zijn vak en zijn visie schreef Guy Ooms een boek, “De interne keuken”, uitgegeven bij LannooCampus

 

Sigmund.be

Guy.ooms@sigmund.be

03 6852887